Ahad, 1 Mei 2016

Tuan sungguh penyabar, | Terima kasih memanggil saya "Melayu Anjing"



Terima kasih memanggil saya "Melayu Anjing"
Pagi tadi lbih kurang jam 9 pagi saya telah pergi ke sebuah restaurant untuk membeli sarapan...selesai membayar saya menuju ke kereta utk pergi ke tempat kerja...setelah masuk ke dalam kereta, datang sebuah Honda Accord MCB 969 parking di sebelah saya. Keluar sorang pak cik tua dlm lingkungan 60 an bersama anak perempuan nya. Tiba2 saya terasa kereta saya seperti bergegar ketika anak 


  Pergi Pasar Malam Pakai Macamni? Dahsyat!!



perempuan si tua membuka pintu kereta. Tanpa berkata apa2 saya cuma membuka tingkap dan melihat kereta saya. Rupanya si tua tu tidak berpuas hati dan terus menyergah saya "apa pandang2". Sayapun mula keluar dari kereta dan menyatakan yg saya nak lihat kereta saya. Saya beritahu si tua yg anak nya membuka pintu kereta dan bergesel dgn kereta saya...si tua terus naik angin dan memaki saya "ni melayu Anjing, baru naik Estima dah berlagak, esok kau mampus tak kan boleh bawak ke kubur". Sayapun terus menjawab kenapa encik ckp mcm ni....sepatutnya saya yg patut marah sebab kereta saya yg bercalar. Bukannya encik nak minta maaf sbb calarkan kereta saya ni encik pulak yg memaki saya"...si anak pulak terus nenyumpah saya kerana bersikap kurang ajar dgn bapa nya bila saya berani menjawab pada bapanya. Si tua pula terus meluru ke arah saya dan menyoal "kau nak apa" berulang2 kali.
Bayangkan sedih betul saya tgok keadaan si tua tu...di saat rumah kata pergi, kubur kata mari. ..si tua tu masih berupaya utk memaki dan "menganjingkan"saya. Saya betul2 x kisah kalau yg berkelakuan mcm tu org yg muda tapi terkilan betul dgn sikap si tua yg bersikap sungguh biadap. Mungkin dia ingat saya ni seorang perempuan, so dgn rasa bangga dia memaki saya.
Setakat calarkan kereta saya memang saya x kisah pun dan x terfikir langsung utk dapatkan ganti rugi cuma saya sungguh hairan dan terkejut...si tua yg seusia ayah saya sungguh bijak memaki dan menutup kesalahan anaknya mengesel kereta saya dgn cara menyerang dan menyergah saya.
Kepada si tua owner Honda Accord MCB 969....saya doakan moga encik di beri hidayah Allah....sepatutnya encik menjadi contoh yg baik buat anak, cucu, cirit dan keturunan yg akan datang tetapi malangnyer dan kasihannyer la keturunan encik sebab punyai bapa, datuk dan moyang yg hebat dan bangga untuk memaki orang lain.
Minta maaf sgt2 ye encik yg tua kerana terpaksa bersikap berani dan berkata agak kasar setelah encik memaki saya. Saya tak akan simply mengeluarkan kata2 kesat pada sesiapa terutamanya orang tua kerana saya seorang yg terpelajar dan didikan agama ibubapa saya juga cukup utk saya menghindari sikap buruk seperti encik.
Seperti biasa juga si anak perempuannya telah mengambil gambar kereta saya. Mungkin utk di viral kan kuttt..Anyway saya tak pernah takut dan saya ucapkan selamat berjaya.
Kepada sesiapa yg mengenali si tua dan anak perempuannya yg telah memaki dan "menganjingkan"saya moga dapat memberi sedikit nasihat agar dapat di jadi kan bekalan di alam barzakh nanti. Moga si tua ini di beri peluang dan ruang keinsafan
info : yana razyana

5 ulasan:

  1. dari kecik sampai ke besau dan sampai ke tua....tak ke ,mustahil kle tak kenal antara anjing dgn manusia,klu manusia di katakannya anjing,sedang dihadapan tu ada lah manusia,kompom le org mcm tu dah nyanyok le tuatau mungkin...klu org melaka kata tentu DAH BUANG TEBIAT,jadi cik adik yg terkena maki tu ,harap2 lupakan aje le ye......biau kan le dia....mudah2an sempat insaf akan kata2 sengalnya tu....sabau je le ye

    BalasPadam
  2. Ini orang tua jenis bangsat dan pentingkan ego sendiri. Dilayan menjadi-jadi, tak dilayan melampau pula. Bongkak orang tua ni turun pula keanak perempuannya. Elok sangatlah perangai kurang ajar macam ni. Kalau tempat lain barangkali dah melekat cap lima jari kat muka. Jadilah orang Malaysia yang beradab, kat mana sekolah atau kolej dia belajar?

    BalasPadam
  3. kesian kt org tua tu... kubur duk memanggil-manggil dia..tapi dia masih tidak mempunyai hati dan perasaan.. jauhnya islam dari hidup dia..

    BalasPadam
  4. kesian kat orang tua tu.. kubur setiap saat duk memanggil nama dia.. tapi sayang.. jauhnya islam dari hidup dia.. camana agaknya hubungan dia dan isteri serta anak2 nya..

    BalasPadam